Prima paginăAnunțurinoiembrie 2025 › Jurisprudență și arhitectură în București – Panel 1: relația client-arhitect
26 noiembrie 2025 • Profesional

Jurisprudență și arhitectură în București – Panel 1: relația client-arhitect

Evenimentul Jurisprudență și arhitectură în București organizat de Filiala București a OAR în cadrul Anualei de Arhitectură București 2025 si care s-a desfășurat luni, 24 noiembrie 2025, la Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București, a adus în prim plan dimensiunea legală a ceea ce înseamnă practicarea profesiei de arhitect. Conferința este primul eveniment din România organizat pe acest subiect și a avut în vedere constituirea unei jurisprudențe de arhitectură pe baza cazurilor comune întâlnite la comisia de disciplina din București. Va fi realizat un raport scris, ca un mini-ghid de prevenție pentru situații din practica profesională. 

Panelul 1 al conferinței a avut ca temă Relația client-arhitect, cu următoarele  puncte principale: 

În introducere, au vorbit av. Ion Dragne și arh. Emil Ivănescu. În introducere, au vorbit av. Ion Dragne și arh. Emil Ivănescu. Dl. av. Dragne a accentuat importanța pentru domeniul juridic actual al analizelor cazurilor specifice domeniului arhitecturii, atât la nivelul practicii, dar și la nivel de organizație profesională. De asemenea, arh. Emil Ivănescu a explicat de ce este nevoie să se discute, alături de specialiștii avocați, într-o formă corectă, aceste cazuri întâlnite des la comisia de disciplină. Scopul este să fie construită o cazuistică cu rol de preventie, utilă atât arhitectilor, cât și mediului juridic. În acest sens, OAR București are două inițiative care ajută aceste eforturi: Glosarul de termeni cu definiții din normele pentru arhitectură și construcții, precum și Ghidul de  reprezentare a desenului de arhitectură, aflat în pregătire.

În cadrul panelului 1, au fost invitați să vorbească av. Marcel Toader, av. Serghei Perju, arh. Mădălina Toma, arh. Yvonne Toader, arh. Silvia Pintea și arh. Răzvan Rugescu, alături de arh. Emil Ivănescu.  

Invitații au avut prezentări despre ce înseamnă lipsa contractului de proiectare și plățile care se fac fără acte, despre beneficiarii care contractează persoane neeligibile profesional, despre problemele care apar în momentul contractării acestor nespecialiști.  

S-a atras atenția asupra  importanței  existenței unui contract clar, etapizat, ferm și complet. Mesajul tuturor a fost unul clar:  subevaluarea muncii trebuie să înceteze, să fie respectat codul deontologic și să existe respect reciproc în breaslă.  

Cei prezenți au insistat pentru creșterea vizibilității arhitectului în spațiul public, în contextul în care cea mai bună recomandare este cea care vine de la un client. Medierea a fost prezentată ca o soluție de care arhitecții se pot folosi pentru a dezamorsa situații critice și complicate. Avocații au vorbit despre faptul ca OAR nu se poate transforma într-o entitate care să rezolve toate problemele dintre beneficiar și arhitect, insistând asupra rezolvării acestora în primul rând la nivel uman, dupa care, urmează calea instanțelor. Este nevoie ca relația client-arhitect să fie una bazată pe încredere și pe înțelegere reciprocă, fiecare respectându-și drepturile și responsabilitățile. 

Înregistrarea panelului 1 poate fi urmărită prin accesarea linkului de mai jos