Prima paginăAnunțuriseptembrie 2025 › Problema traficului din Capitală - scrisoare deschisă către Primăriei Municipiului București
29 septembrie 2025 • București

Problema traficului din Capitală - scrisoare deschisă către Primăriei Municipiului București

Filiala Teritorială București a Ordinului Arhitecților din România își exprimă aprecierea față de demersul Primăriei Municipiului București(PMB) de a clarifica și detalia modul de funcționare al Comisiei Tehnice de Circulație și al Comisiei Tehnice Operative. Totodată, considerăm că proiectul de regulament, în forma sa actuală, nu reușește să definească adecvat procesul digital necesar pentru o interacțiune eficientă între actorii implicați.

Problema traficului în București este una complexă, cu impact semnificativ asupra calității vieții locuitorilor. Din punct de vedere strategic, atât Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), cât și Planul Urbanistic General (PUG), definesc liniile directoare pentru corelarea presiunilor de dezvoltare urbană cu capacitatea infrastructurii de transport, astfel încât orașul să își păstreze funcționalitatea și să ofere condiții adecvate unei vieți urbane de calitate.

Conform metodologiei de avizare, intențiile de construire urmează să fie testate prin introducerea datelor relevante în Modelul de Transport gestionat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (ADITPBI). Considerăm că utilizarea acestui instrument digital pentru evaluarea proiectelor și fundamentarea deciziilor reprezintă un progres major, cu impact semnificativ asupra capacității administrative a PMB. Având în vedere importanța sa, apreciem că ar fi extrem de utilă o prezentare publică a Modelului de Transport, însoțită de o descriere a modului în care acesta va fi utilizat de către Comisie. În acest sens, recomandăm ca PMB să apeleze la expertiză specializată pentru planificarea și implementarea unor fluxuri digitale funcționale și eficiente.

Solicităm din nou deblocarea sistemului de autorizarea a construcțiilor în Capitală care afectează deopotrivă pe arhitecți, ingineri, constructori, mediu de afaceri și cetățeni. Acest blocaj este generat de nerespectarea termenelor legale sau de întârzierea avizării și a autorizării la nivelul mai multor instituții implicate în acest proces. Ne exprimăm îngrijorarea că reducerile bugetare și de personal pot amplifica și mai mult acest fenomen.

În egală măsură, subliniem importanța dezvoltării durabile a Bucureștiului, obiectiv ce presupune armonizarea tuturor intereselor concurente și o viziune echilibrată asupra dezvoltării orașului. Este evident că problema traficului nu poate fi soluționată exclusiv prin limitarea investițiilor noi până la modernizarea infrastructurii existente. Bucureștiul este un „oraș-magnet”, iar presiunea de dezvoltare face ca orice blocaj să genereze tensiuni și efecte negative, care pot submina efortul administrativ.

În concluzie, considerăm necesară o reevaluare a strategiilor și politicilor de dezvoltare urbană, inclusiv a cerințelor privind asigurarea locurilor de parcare pentru noile investiții. În acest sens, propunem reconsiderarea prevederilor Hotărârii Consiliului General al Municipiului București nr. 66/2006, pentru a le corela cu realitățile actuale și cu obiectivele de mobilitate durabilă.

Reiterăm disponibilitatea Filialei Teritoriale București a OAR de a sprijini PMB în demersul de eficientizare a proceselor administrative, prin expertiza profesională și resursele umane de care poate dispune.

Surs foto: contul LinkedIn al PMB