Invitați: arh. Gheorghe Pătrașcu – arhitect-șef al Capitalei 2008/2016
Gazdă: arh. Emil Ivănescu - președinte OAR București
Tema podcastului – Rolul arhitectului în administrație
● Cum facem ca tinerii arhitecți să intre în administrație?
● Conștientizarea beneficiului real pentru calitatea arhitecturii prin prezența arhitecților în zona administrației.
● Arhitect-șef versus arhitect-proiectant.
● Mulți arhitecți care proiectează nu vor să intre în zona administrativă crezând că nu pot profesa la adevărata valoare.
● După anii ‘90, problemele exercitării profesiei au reprezentat o cotitură din pricina modului abrupt în care s-a făcut tranziția.
● Trecerea la proprietate privată nu a fost înțeleasă de către arhitecți și urbaniști. Urbanistii până târziu nu au înțeles ce înseamnă proprietate privată pentru că nu aveau noțiunea asimilată.
● Una din hibele PUG-ului actual este că profesioniștii nu au înțeles ceea ce s-a întâmplat cu proprietatea privată după căderea regimului comunist.
● Administrația nu a înțeles prea bine care ar fi avantajele de a avea un arhitect-șef. Fișa postului a scăzut dramatic după anii ‘90. Arhitectul-șef a ajuns să fie un birocrat. Arhitecții au pierdut contactul cu administrația, prin atitudinea lor, prin egoismul care caracterizează breasla.
● Arhitecții trebuie să convingă administrația de utilitatea unui arhitect într-o funcție administrativă.
● Un arhitect-șef ar trebui pregătit. Nu ai cum să fii un arhitect-șef bun dacă nu ești pregatit.
● România a preluat fără să digere anumite directive europene. Urbanismul este competență națională în țările europene.
● În anii ‘96 s-au făcut studii pe zona metropolitană care ar fi putut face diferența dacă ar fi fost luate în calcul. Decidentul politic nu a ținut cont.
● Tinerilor/studenților arhitecți ar trebui să li se transmită că înainte de a intra în administrație trebuie să se informeze și să se decidă ei.
● Arhitectul-șef al unui oraș mare ar trebui să fie în primul rând un mediator. Trebuie să ai nervii tari pentru a putea gestiona problemele cu care te confrunți zi de zi.
● Reticența administrației față de ce înseamnă arhitectură de calitate este motivată de faptul că cei care lucrează în administrație și în partea de achiziții nu au cunoștințele necesare .
● Cât și cum poate un arhitect-șef să introducă o judecată calitativă asupra proiectelor care vin la avizare? Este o problemă foarte subiectivă care poate fi rezolvată dacă ar exista un aviz pe calitatea proiectului.
Vezi toate podcasturile OAR București